0 گزیده بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی در دیدار اعضای مجمع علمی فرهنگی غدیر با معظم‌له- ذی‌الحجه 1432
آیت الله وحید خراسانی

غدیر را باید شناخت، و این که ریشه غدیر چه بود؟ و ثمره غدیر چیست؟
تعبیری که از غدیر شده این است:
عید الله اکبر؛ این بیان امام است. بیان معصوم، متخذ از وحی خداست؛ البته فهم این کلمه خود یک کتاب لازم دارد!
در اسلام، عید فطر و عید قربان داریم. عید فطر؛ ان غوغای ماه رمضان؛ شهر نزول قرآن؛ که همه مردم برای خدا روزه می‌گیرند، و در ان روز خداوند، مزد همه را می‌دهد.
یا عید قربان؛ آن حجی که علم اسلام است؛ آن حجی که بانی بیتش ابراهیم خلیل الرحمان است، حج ختم می شود به عید قربان؛ اما در ان جا بیان این است:
«الذی جعلته للمسلمین عیدا» این روز را برای مسلمانان عید قرار دادی؛
قهرا عید فطر با آن عظمت، عید اضحی با آن عظمت، می‌شود عیدالمسلمین من الاولین و الاخرین.
اما روز عید غدیر عید خداست، و عقل این‌جا مبهوت است و کمیت بیان لنگ است و هر قلمی هم میشکند. عیدالله، عید خدا، اما نه عید عادی؛ عید الله اکبر، چرا؟
چون حقیقت غدیر این است:
تمام خلقت ثمرش چیست؟ نتیجه اش منحصر است به معرفت الله و عبادت الله، شناخت خدا عقلا، عبادت خدا عملا؛ این نتیجه خلقت است؛ تمام عالم ثمره‌اش این است؛ تمام انبیاء و رسل همه مبعوث شدند برایاین دو کلمه، و همه انبیا مقدمه بودن و ذی المقدمه خاتم بود.
«ما کان محمد ابا من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین»
اما خاتمیتی که نتیحه خلقت و بعثت تمامی انبیاء به او منتهی شد، باز هم ناقص بود، کمالش چگونه بود؟ فرمود:
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»
الیوم، این روز من دین خود را کامل کردم، نعمتم را تمام کردم؛ اسلام را امروز به منزله دین برای شما پسندیدم؛ این است معنای غدیر؛ البته فهم این دو معنا فوق العاده دقیق است، پس عید الله الاکبر روزی است که تمام خلقت عالم و آدم و بعثت همه انبیاء از آدم تا به خاتم، با این روز به ثمر نشست

 

مجمع علمی فرهنگی غدیر - مشهد مقدس